Monday 10 November 2008

The Secret

Het is nu 3 jaar geleden dat ik met de mixen van solar aan de slag ben gegaan.

Aanvankelijk heb ik zoveel mogelijk mixen getest welke het beste past binnen mijn visserij. In die 3 jaar heb ik de meeste mixen grondig getest en zijn er enkele die mijn voorkeur zijn gaan krijgen. Met stip op nummer 1 is dat “the secret”.

Deze opvallende boilie noemde men in eerste instantie the winter secret. Maar doordat deze boilie ook in de warmere maanden enorm veel vis op de kant brengt, is het neerbuigend tegenover deze mix om hem enkel in de winter te gebruiken.

Een voorbeeldje: Afgelopen zomer heb ik na enkele dagen voeren op een klein water gevist. Het water heeft een reputatie om 1 of maximum 2 vissen per keer vrij te geven. In mijn eerste sessie van 8uur kreeg ik meteen 4 runs waaronder 2 dertigers! Ik bleef de stek ondertussen aanvoeren zonder te vissen, en collega vissers vertelden me dat ze vissen vingen die een roze substantie ontlastten. Duidelijk het bewijs dat ze er niet genoeg van krijgen!

De reden waarom ik deze mix zo graag gebruik is dat je er alle kanten mee op kan. Doordat hij enorm snel verteert kan je al eens flink doorvoeren en zodoende de vissen voor een langere tijd op je aas houden. Instant werkt hij dan ook weer voortreffelijk. Zo ving ik in september in de eerste nacht op een openbaar water in Frankrijk al meteen een spiegel van 22kg. Dat deze vis niet aan zijn eerste hap toe was bleek wel meteen, onmiddellijk bij het vangen lag mijn onthaakmat al vol roze ontlasting, zelfs ’s morgens bij het fotograferen hield het niet op.

The secret heeft een aparte, zoetige geur en is door zijn felle opvallende kleur een attractieve knikker, maar het vreemde is dat ik er niet meer witvis mee vang dan met een andere knikker. Ik vertel er wel bij dat ik graag experimenteer met deze mix, en het zoete combineer door hem iets meer “fishy” te maken.

Ik geef jullie nog enkele recepten en tips die ik graag toepas bij deze voortreffelijke, aparte mix.


Recepten:


1 kg secret mix

10ml stimulin amino

5ml fresh smoked salmon / squid & octopus koi rearer

50gr belachan powder

1 koffielepel squid & octopus powder


Deze mix gebruik ik graag bij koude watertemperaturen:


1kg secret mix

10ml stimulin amino

3ml estherblend 12/ esther pineapple

3ml candy sweetener

1 koffielepel candy sweetener powder


Tips:


-Zoals ik al aanhaalde, durf te experimenteren! Ik gebruik graag vismelen om ze daarna af te werken met zoetigheden, net zoals ik een zoete mix zoals de secret verwerk met vismelen en visflavours.

-Op waters met veel witvis of met zware hengeldruk.moet je opletten dat je niet té wilderig omspringt met wateroplosbare of overdreven attractieve producten. Je kan dan wel eens veel last hebben van witvis of kleine karper.

- Probeer je boilies telkens in kleine hoeveelheden te draaien, en telkens je toevoegingen aan te passen naargelang de omstandigheden. Als je in het voorjaar in 1 keer je vriezer vol steekt kan je na een tijdje met een boilie blijven zitten die niet volledig naar je zin is!

- Boilies moeten niet altijd rond zijn, ik voer en vis graag met "chunks" of gebroken boilies zoalng de omstandigheden het toelaten.


Succes!


Gunther Poelmans

No comments: